Geplaatst op 2 Reacties

Het plannen van een lange hike

Wanneer en waarom een hike plannen?

Wat is een lange hike? En waarom zou je een lange hike plannen? Het is toch juist tof om te zien hoe ver je komt en met de dag te leven?

Plannen van een lange hike is voor mij, zeker bij een langere hike, een must. Het geeft houvast, maar het brengt ook in kaart wat de mogelijkheden zijn onderweg. En een goede planning geeft je juist vrijheid om in je plan te schuiven. Vanaf welke lengte heb je een planning nodig? Dat is aan jou om te bepalen. Voor mij is een wat uitgebreidere planning vooral van toegevoegde waarde vanaf een tocht van ongeveer een week. Vanaf die lengte gaat namelijk de hoeveelheid voeding, het eventueel onderweg moeten kopen van materialen, voeding of gas en de voorraden water onderweg een rol spelen. Dat zijn precies de dingen waar een planning houvast bij kan bieden. Een disclaimer: dit is hoe ik te werk ga bij het plannen van een lange hike. Denk altijd zelf goed na bij het plannen van jouw hike!

Hoe ga je plannen?

Het plannen van een lange hike heeft, volgens mijn werkwijze, grofweg 2 stappen. Eerst breng je de route in kaart en ten tweede plan je de route voor jezelf in.

Het eerste is vooral gericht op het in kaart brengen van alle mogelijkheden, faciliteiten, obstakels en belangrijke punten onderweg. Het tweede is bedoeld om op basis van jouw eigen tempo en vaardigheden een realistische planning te maken. Daarbij werk ik met een plan A en een alternatief plan B. Op basis van deze planning kun je vervolgens ook jouw voedingsplan baseren en uitrekenen hoeveel dagen je nodig hebt voor jouw droom hike. Kortom; eerst analyeer je de hike, daarna plan je ‘m in op basis van jouw wandelervaring en tempo.

In augustus liep ik Kungsleden en voor deze tocht heb ik ook een planning gemaakt. Met een tocht van ruim 450 kilometer was het voor mij belangrijk om te weten hoeveel dagen ik onderweg zou zijn, hoeveel reserve- en reisdagen ik nodig had, hoeveel voeding ik nodig had en welke faciliteiten in onderweg tegen zou komen. Een extra complicerende factor was het plannen van de boottochten over de meren, die slechts op gezette tijden vertrokken – dat maakte een goede planning en een goed plan B nog belangrijker. Ik zal mijn Kungsleden planning in de rest van deze blog als voorbeeld gebruiken.

In kaart brengen van de route

Allereerst breng je de route in kaart. Dit kan aan de hand van stafkaarten, maar in het geval van Kungsleden nam ik het Cicerone gidsje als basis, samen met online reisverslagen en de GPX routes van de tocht.

Ik bracht alle etappes in kaart inclusief hoogtemeters, verwachte wandeltijd, begin- en eindpunt, faciliteiten, en mogelijke opmerkingen. Is er bereik? Is er een winkel? Betaal ik daar cash of contant? Moet ik een boot pakken? Hoeveel kost dat en welk nummer kan ik bellen? Hieronder vind je een voorbeeld van hoe dit overzicht eruit ziet. Je denkt misschien: is dit niet dubbel werk? Als je ook een planning maakt? En het antwoord is nee. Dit schema geeft een duidelijk overzicht van het te wandelen pad – ongeacht je eigen planning. Gaat jouw planning onverwacht overboord, dan kun je op basis van dit overzicht onderweg een nieuwe planning maken (de tweede stap).

Plannen van een lange hike
Mijn overzicht van Kungsleden

Bepaal jouw formule

De volgende stap is het bepalen van jouw ‘formule’. Want de aangegeven wandeltijd in gidsen en op kaarten is een mooie vuistregel – maar iedereen loopt anders.

Een basis stelregel, die aan de veilige kant is, is dat je 4 km/h loopt, met een extra uur per 300m stijgen en een extra uur per 500m dalen. Ook kun je extra tijd rekenen voor lastige paden – op een kaart is dat lastig te zien, maar in een gids wordt vaak de ondergrond wel goed beschreven. Nu merk je dat het noteren van de hoogtemeters stijgen en dalen in het overzicht van de route van belang is!

Heb je vaker gelopen, dan kun je jouw eigen stelregel maken. Ik had eerder tochten gelopen met GPS, waardoor ik mijn wandeltijd een stuk preciezer kon plannen. In Schotland liep ik gemiddeld 4,5km/h op een dag inclusief honderden meters stijgen en dalen. Toch nam ik 4km/h als basis om aan de veilige kant te blijven. Per 500m stijgen nam ik een uur extra, maar voor dalen rekende ik geen extra tijd – op basis van mijn voorgaande ervaringen blijk ik op regulier wandeltempo af te dalen. Daarnaast rekende ik 2 uur pauze per dag voor lunch en als ‘extra’. Dit kon ik zeker gebruiken omdat ik op Kungsleden veel zou gaan filmen. Natuurlijk was het geen probleem als ik een uurtje (of 2) korter of langer zou lopen omdat het in Noord-Zweden 24h licht is. Dit is een ander verhaal als je bijvoorbeeld in de herfst in Schotland loopt. Een eindtijd wordt dan belangrijker, omdat het gewoon hartstikke donker wordt.

Plan jouw lange hike

De volgende stap was het uitwerken van de planning in Excel sheets. Naast de sheet met een overzicht van de wandeling maakte ik 1) een persoonlijke planning 2) voedingsplanning 3) overzicht reis.

De persoonlijke planning bevatte het voorgenomen beginpunt, eindpunt, het aantal kilometers, verwachte wandeltijd, pauze uren (standaard 2), de voorgenomen begin- en eindtijd. Daarnaast nam ik een plan B op: wat zou ik doen als ik minder ver kon of wilde lopen? En wat zou ik doen als ik verder wilde lopen? Soms had ik slechts één plan B – als bijvoorbeeld de geplande etappe aan de korte of lange kant was, dan had ik slechts een alternatief om te verlengen of in te korten. Want als ik ook plan B overboord moest gooien – kon ik altijd terugvallen op het overzicht van de gehele wandeling.

Plannen van een lange hike
Mijn persoonlijke planning

Zonder mij verplicht te voelen om mij aan de planning te houden, heb ik Kungsleden vrijwel volledig volgens de route gelopen. In het begin liep ik iets voor en nam ik een rustdag bij Jackvik. Bij Saltoluokta nam ik een extra dag door een gecancelde boot (reservedagen zijn handig!). Kortom, het schema gaf een goed houdvast voor het lopen én het plannen van de reis en voeding. Van een planning kun je ook afwijken; zo nam ik 230 gram blikjes gas mee waar ik 2 etappes mee deed en liep is soms verder, volgens plan B of op basis van het overzicht van de route in combinatie met de kaart.

Op basis van mijn persoonlijke planning, maakte ik een voedingsplan. Over het maken van een voedingsplan én hoe ik mijn voeding langs Kungsleden heb geregeld, lees je meer in een volgende blog.

In deze blog leg ik uit hoe ik te werk ga bij het plannen van een lange hike. Hopelijk biedt het je iets richting, maar elke planning is anders! Hoe plan jij jouw hikes? Of plan je niet? Laat het weten in de comments!

2 gedachten over “Het plannen van een lange hike

  1. Dank voor je uitgebreide uiteenzetting.
    Voor mij is het meest bepalend in hoeverre ik in een gebied ben waar het OV makkelijk te organiseren is, of er evt. acco beschikbaar is, of er telefonisch bereik is en een mogelijkheid tot bevoorrading. Als deze punten allemaal met een ja zijn te beantwoorden, dan pak ik de rugzak in met tent, de verdere gebruikelijke zaken, een noodmaaltijd en ga ik lopen. Juist fijn om dan niet te veel in voren te plannen! Dan lijkt het opeens op werken..
    Kungsleden is echt een ander verhaal, daar ben je solo en zal daar ook naar moeten handelen in een klimaat wat soms ook erg extreem kan worden.

    1. Hi Yvon,
      Dat lijkt mij ook een goede aanpak hoor! Als de omstandigheden er naar zijn, is een stukje extra spontaniteit zeker niet gek.
      Als ik dat naar mijn planning vertaal, dan maak je dus wel plan 1 maar niet plan 2. Ik denk dat plan 1 ook het belangrijkste is. Als je maar in kaart hebt wat de route is, welke voorzieningen er zijn en zaken waar je op moet letten – dan kun je ter plekke zeker plannen.
      Bij Kungsleden werd ’t te complex met de bootovertochten en de voedselpakketten die voor een bepaald aantal dagen eten hadden. Als je 2 of 3 boten mist, dan duurt je wandeling 2 of 3 dagen langer. Dat maakt het plannen van voedselpakketten of heen- en terugreis op zo’n korte trip wel lastig. Anders is ’t als je bijvoorbeeld een PCT of lange tocht van een paar maanden loopt – dan zou ik juist weer voor een flexibel einde kiezen 😉
      Bedankt voor jouw toevoeging!
      – Mathias

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *