FAQ uitrusting verhuur

FAQ uitrusting huren

Waarom huren?

Je leest meer over de redenen om te huren op deze pagina. Kort gezegd zijn dit de drie belangrijkste redenen om te huren;
1. Je kan kennis maken met hiken zonder grote investering of de aanschaf van budgetmateriaal dat eigenlijk niet voldoet en je geen plezier geeft (in een storm) en vaak zwaar is. Je gaat op pad met kwalitatief goede materialen, voor een goede prijs, en krijgt daarbij  een beter idee van wat er in de markt te krijgen is en wat jij zoekt in uitrusting. Starten met huren is daarom een goed idee!
2. Je ziet huren als een duurzaam alternatief voor eigendom! Goed voor het milieu en portemonnee
3. Gemak: huren bij Start Hiking is all-in, je hoeft je niet druk te maken over onderhoud, reinigen of welke materialen nou geschikt zijn.

Kan ik ook een deel van de uitrusting huren?

In beginsel kun je kiezen uit ‘slapen’-uitrusting of ”hiking’-uitrusting, of beide pakketten samen. Mocht je specifieke wensen hebben, neem dan even contact met ons op. We helpen je graag verder. Het is in overleg zeker mogelijk om enkel de tent of slaapmat te huren.

Heb je zelf al een goede backpack of andere uitrusting die je wilt gebruiken, geef dat dan aan in je aanvraag – dan doen wij een passend aanbod!

 

Moet ik het gehuurd materiaal schoon terugbrengen?

Nee! Je kan het materiaal gewoon vies terugbrengen. Sterker nog: liever vies. Je hoeft je dus niet druk te maken over dure wasmiddelen en arbeidsintensieve handwas. Is de tent of slaapzak nog nat bij het inpakken, laat ze dan even luchten wanneer je daar gelegenheid voor hebt als je de tent ‘s avonds niet opzet of weer huiswaarts keert.

Mocht je de tent willen afnemen: let er dan op dat je geen schoonmaakmiddelen gebruikt. Waterdichte en waterafstotende materialen zijn veelal niet geschikt om met normale middelen afgenomen te worden en dit kan serieuze schade veroorzaken. Lever ‘t daarom bij voorkeur vies in.

Moet ik het materiaal ophalen of is verzending ook mogelijk?

Het ophalen van de uitrusting is vaak het handigste, zo kun je nog wat laatste vragen stellen en kunnen wij je een korte toelichting op de uitrusting geven. 

Verzenden is echter geen probleem bij vooruitbetaling van de huursom, borgsom en verzendkosten. Verzendkosten zijn 25 euro incl. een retourlabel om de spullen te retourneren. De verzekering is verzekerd, vandaar de kosten.

In overleg is het ook mogelijk om de uitrusting in Amsterdam in plaats van Zenderen (Twente) op te halen.

Wat valt onder de huurperiode en kan ik de spullen eerder ontvangen?

De huurperiode is de periode die ingaat op de dag van ontvangst of afhalen van de materialen. De uitrusting dien je op de laatste dag van de huurperiode in te leveren of op de post te doen bij verzending, daarbij is de datum op de verzendbevestiging bepalend. 

Zijn de materialen beschikbaar, dan is het in overleg geen probleem als je de materialen een dag (of meer) eerder ontvangt en ze een dag (of meer) later terugbrengt zodat je rustig je tas in kan pakken.

 

Wat is de borg?

De borgsom is afhankelijk van de gehuurde materialen. De borg bedraagt normaliter ergens in de bandbreedte van 200 – 500 euro, afhankelijk van de gehuurde uitrusting.

Wanneer u een vrijblijvende aanvraag doet, ontvangt u de hoogte van de borgsom in de offerte. De borg staat op de factuur. Na inlevering en akkoord van de materialen, ontvang je zo snel mogelijk een creditfactuur en storten wij de borg terug. Vaak is dit binnen enkele dagen.

Ik heb schade veroorzaakt aan de materialen, wat gebeurt er nu?

Normale slijtage of gebruiksschade is geen probleem. Je kan dan denken aan een krasje in het pannetje of een veegje op de tas. Gelukkig zijn de materialen erg duurzaam.

Scheuren, gaten of andere schade die niet het gevolg zijn van normale slijtage (naar onze beoordeling) verrekenen wij met de borgsom. Vaak betreft dit de reparatiekosten. Doordat wij het onderhoud hoofdzakelijk zelf uitvoeren blijven de kosten zo laag. Is een product kwijt of erg beschadigd, dan kan ook de vervangingswaarde worden ingehouden. Je leest deze voorwaarden in onze Algemene voorwaarden.

Ben ik met een complete uitrusting klaar om te gaan?

De uitrusting is erg compleet. Bij de beschrijving van beide pakketten staat wat je waarschijnlijk zelf nog nodig hebt. Ga echter ook zelf op onderzoek uit naar wat je nodig hebt. Onze paklijst kan een goed startpunt zijn, maar je bent zelf verantwoordelijk om verantwoord op pad te gaan. 

Neem ook een kijkje in onze Webshop voor maaltijden en op deze pagina voor het plannen van je maaltijden en je tocht.

 

Het gehuurde materiaal is onderweg kapot gegaan. Wat nu?

De verhuurde materialen zijn erg duurzaam, dus de kans is klein dat je onderweg pech krijgt. Overkomt het je toch, dan is dat erg vervelend! Probeer contact met ons te leggen als je niet verder kunt met het defect product.

Bij een lek in het matje kun je die zelf plakken met de plakset bij de mat. Bij andere problemen, proberen wij een oplossing te vinden. Je kunt scheuren en gaten tijdelijk afplakken met ductape om verder scheuren te voorkomen. Aanschaffen van vervanging zonder toestemming van ons is voor eigen rekening. Zie ook onze Algemene voorwaarden.

Ik ga voor het eerst hiken, kun je mij wellicht advies geven?

Zeker! Neem gerust contact op met al je vragen en kijk ook zeker rond op de website, hier kun je veel kennis en inspiratie opdoen.

Verhuur je ook (regen)kleding?

Helaas, dat doen wij (nog) niet. Wellicht dat wij dit in de toekomst wel gaan doen, laat dan ook zeker weten of je hier interesse in hebt, wellicht dat we dit dan in de toekomst ook kunnen verhuren.

Ik wil met een grote groep hiken. Zijn aangepaste tarieven mogelijk?

Neem even contact op met ons voor de mogelijkheden. Een grote groep vraagt ook om andere materialen, zoals een kookset en waterfilter geschikt voor groter(e) groepen. We kijken graag wat we voor je kunnen betekenen. 

 

Is het nodig om te reserveren?

Graag! Verhuur is op basis van beschikbaarheid. We kwalificeren als start-up, we kunnen dan ook niet onbeperkt materiaal verhuren. Hoe eerder je reserveert, hoe beter! Ga in ieder geval uit van 3 a 4 weken van te voren, maar eerder reserveren is altijd welkom. Je kunt vrijblijvend annuleren tot de laatste week. 

Ik wil graag annuleren of mijn reservering wijzigen. Kan dat?

Dat kan zeker, neem even contact met ons op. Annuleren van een reservering kan tot de laatste week. Annuleer je in de laatste week, dan brengen we een annuleringsvergoeding van 25 euro in rekening – waarvoor je een waardebon ontvangt voor je volgende huur!

 

hoe en wanneer vindt betaling plaats?

Je betaalt de gehele huursom vooraf, waarbij je ook de borgsom voldoet. De standaard betalingstermijn op onze facturen is 14 dagen, tenzij de periode voor vertrek korter is, dan geldt die betalingstermijn. De borgsom ontvang je bij inleveren van de materialen in goede staat z.s.m. retour.

Betaling kan via bankoverschrijving of de meegestuurde iDeal-link. Wij accepteren geen contante betaling. 

 

Ik ben erg tevreden over de materialen, kan ik deze ook bij jullie aanschaffen?

Stuur ons even een berichtje via het contactformulier, dan kijken we wat we voor je kunnen doen! Kunnen wij je niet zelf helpen, dan kunnen we je in ieder geval doorverwijzen.

We kunnen je ook na het huren adviseren over mogelijke alternatieven. Na het huren van materialen weet je vaak beter wat je beviel en wat je nog zoekt in materialen. We denken graag met je mee!

 

Ik ben erg (on)tevreden met Start Hiking, wat nu?

Ben je tevreden? Laat het ons maar ook vooral je mede-buitenmens weten! Neem gerust contact met ons op. We zien graag foto’s en verhalen tegemoet. Je kunt ook een beoordeling achterlaten!

Ben je ontevreden? Laat het ons ook weten, dan kijken we wat we eraan kunnen doen.

 

Kan ik ook zakelijk bij Start hiking terecht?

In beginsel richten wij ons op consumenten. Wil je echter een bijzondere trip met collega’s of een ‘echte’ hei-sessie? Neem dan contact op voor de mogelijkheden.

Mag ik een hond mee in de tent?

Wandelen kan super tof zijn met je hond. In principe staan wij niet negatief tegenover honden in de gehuurde uitrusting, maar daar staat wel tegenover dat enige voorzorgsmaatregelen verwacht worden. Je kan denken aan sokjes om de pootjes of een extra deken tegen het beschadigen van de slaapmat en tentvloer. Schade veroorzaakt door de hond valt niet onder normale slijtage en wordt ingehouden op de borg – extra waakzaamheid is daarom verstandig!

Verzorg je ook zelf tochten?

In principe niet. Er zijn veel tochten in Europa, waaronder de tochten die je op onze website kan vinden, die erg toegankelijk zijn en die je prima op eigen initiatief kan lopen. Wellicht juist op eigen initiatief, want zo ben je écht alleen in de natuur. Wil je onder begeleiding op stap, kijk dan eens naar Outdoor Inspiratie!

Wellicht dat we in de toekomst een tocht kunnen organiseren waarbij je op basis van een totaalpakket van uitrusting en maaltijden mee kan lopen. Lijkt je dit leuk – stuur ons dan een berichtje! Ben je een groep en lijkt je dit leuk? Stuur ons dan ook een berichtje. We denken graag met je mee over de mogelijkheden. Ook zijn er genoeg andere partijen in de markt die dit soort tochten organiseren – waarbij de uitrusting van Start Hiking natuurlijk perfect past! 

Ik mis iets in jouw uitrustingpakketten.

Mis je iets? Denk je dat we onze uitrusting nog completer kunnen maken? Of mis je iets op onze website?

Laat het ons weten! We blijven ons graag verbeteren.