Maaltijden plannen

Vraag 1: Hoeveel maaltijden neem je mee?
Vraag 2: Hoeveel voeding heb je nodig?
Vraag 3: Kies!

Neem ook een kijkje in onze webshop!

Vraag 1

Neem je voor de hele week maaltijden mee? Neem je voor enkele dagen maaltijden mee en koop je onderweg maaltijden bij? of neem je een paar maaltijden mee en eet je af en toe onderweg?

  • Wil je de hele tocht zelfvoorzienend zijn en eet je graag bij je tent – op je mooie wildkampeerplek? Dan is het handig om al je maaltijden mee te nemen.
  • Als je een hele lange tocht loopt, of je wilt het gewicht van je tas beperkt houden, kan het lonen om onderweg maaltijden te kopen. Sommige hutten langs Kungsleden verkopen REAL Turmat maaltijden – welliswaar tegen de hoofdprijs – en zo kun je je tas licht houden. De verkrijgbaarheid van outdoor maaltijden is echter (erg) beperkt langs paden.
  • Je kan er ook voor kiezen om af en toe in een pub te eten of wat te kopen bij een supermarkt. Dit is vooral mogelijk langs tochten waarbij je door dorpjes komt of langs hutten zoals de West en East Highland Way en Torres del Paine. Zo neem je voor een paar dagen eten mee en eet je de andere dagen onderweg.

Vraag 2

Hoeveel voeding heb je nodig? Dat hangt onder andere af van: geslacht, aantal kilometers per dag, moeilijkheid van het terrein (hoogtemeters!), gewicht van de bepakking, en de temperatuur – vooral ‘s nachts.

Over het algemeen is het verstandig om:

  • Lekkere maaltijden mee te nemen, waar je van geniet na een lang stuk lopen
  • Maaltijden die veel calorieën voor hun gewicht bevatten
  • Maaltijden met een goede balans in voedingsstoffen: complexe koolhydraten en proteïnen
  • Makkelijk te bereiden maaltijden

Ikzelf houd vaak de volgende planning aan:

1. Ontbijt (400-500 kcal)

2. Snack  (250 – 500 kcal)

3. Lunch (500-600 kcal)

4. Snack (250 – 500 kcal)

5. Avondeten (500-600 kcal) 
(met snack (250-500 kcal))

Vraag 3

Er zijn vele verschillende soorten maaltijden te koop.

Wij verkopen in onze webshop gevriesdroogde maaltijden van REAL Turmat en REAL Field meal. Deze maaltijden hebben een uitgekiende balans in voedingsstoffen, speciaal voor outdoor activiteiten, zijn erg licht én zijn makkelijk te bereiden: je hoeft alleen water te koken en toe te voegen. Even roeren en je kan uit de zak eten. Heerlijk!

Tips:

  • Vermijd glas. Glas is zwaar. Ga voor plastic verpakkingen of pak dingen over.
  • Neem niet teveel mee. Wil je jam? Neem dan cupjes en geen hele pot. Wil je koffie? Neem dan afgemeten (instant) koffie in zakjes en geen glazen pot mee.
  • Neem genoeg theezakjes of portieverpakkingen chocomelk mee voor een lekkere kop thee of choco bij de tent (zeker als het fris is!)
  • Draag wat snacks bij de hand (in de zijvakken van je tas of broekzak) zodat je tijdens het hiken kan blijven eten.
  • Houd bij het plannen ook rekening met brandstofverbruik.

Kijk hieronder bij inspiratie voor meer tips over wat je kan eten onderweg.

Maaltijden inspiratie

Ontbijt

  • REAL Field ontbijt – deze ontbijtjes zijn licht én heerlijk. Je kan ze zowel met warm als koud water bereiden.
  • Zelfgemaakte havermout
    • Boterhamzakje met havermout, suiker, kaneel en evt. gedroogde noten/fruit. Evt. kun je melkpoeder in je zakje doen.
    • Breng water aan de kook en gooi alles erbij, even laten staan (of zelfs de hele nacht voor overnight oats!)
    • Een lichte en goedkope maaltijd die z’n energie langzaam vrij geeft
  • Hartkeks (leger biscuits) evt. met jam en een kop thee

Lunch

  • Zelf eet ik altijd een volledige maaltijd tussen de middag. De energie heb je wel nodig!
  • Een budget optie is het delen van een tweepersoons-maaltijden van AdventureFood (te koop bij buitensportzaken).
  • Kom je langs een supermarkt: blik knakworst op de brander, verse broodjes en wat fruit: heerlijk.
  • Een REAL Turmat soepje met broodjes of keks is ook heerlijk
  • Je kan ook voor een korte lunch gaan – zonder water koken en lange pauze – door gedurende dag flink te eten in snacks. Zo kan je doorstappen.
 

Avond

  • Een heerlijke maaltijd: Chili con carne of kip kebab.. genieten!
  • Evt. aan te vullen met een pak hartkeks, kop thee, chocolademelk en/of chocolade.
  • Een soepje vooraf is ook heerlijk! Dat kan een REAL turmat soep zijn, maar ook een cup a soup zakje.
  • Ga je zelf koken, denk dan aan droge voeding, zoals pasta’s, rijst, noodles icm instant saus. Deze zijn licht en hebben een beperkt volume, terwijl je ze veel calorieën en smaak kunnen hebben. Je kan overwegen wat specerijen mee te nemen voor smaak.

Snacks

  •  Chocolade! Op een hike neem ik vaak 2 of 3 repen Tony Chocolonely zeezout/karamel mee.
  • Gedroogde noten/zaden/pitten/fruit. Deze bevatten veel energie die langzaam wordt afgegeven en zijn dus uitstekend voor duursporten.
  • Energierepen (bij voorkeur
  • Beef Jerky
  • Cup-a-soup
  •  Hartkeks (met cupjes jam of leverpastei)
  • Thee, chocomelk en koffie
Klaar voor je eerste trip? Neem gerust contact op voor de verhuurmogelijkheden. Maar we denken natuurlijk ook graag met je mee bij het plannen van je trip en je maaltijden.
Mathias
eigenaar Start Hiking