Plan je maaltijden

plan je maaltijden

Tijdens het hiken is het belangrijk om goed te eten! Hieronder vind je daarom een handige maaltijdplanner én tips en tricks over waar je op moet letten.

En de maaltijden? Die vind je in onze webshop!

vraag 1

Hoeveel voeding heb je nodig?

vraag 2

Hoeveel maaltijden neem je mee? En kun je onderweg bevoorraden of eten?

Vraag 3

Wat vind ik lekker? En kies je maaltijden!

1. Hoeveel voeding heb je nodig?

Dat hangt onder andere af van: geslacht, aantal kilometers per dag, moeilijkheid van het terrein (hoogtemeters!), gewicht van de bepakking en de temperatuur – vooral bij koude nachten verbruik je meer energie.

Ik houd zelf de volgende planning vaak aan:

  1. Ontbijt (400-500 kcal)
  2. Snack  (250 – 500 kcal)
  3. Lunch (500-600 kcal)
  4. Snack (250 – 500 kcal)
  5. Avondeten (500-1000 kcal)
    (met snack (250-500 kcal))

Tips & Tricks:

  • Kies voor maaltijden die veel calorieën voor hun gewicht bevatten – een hoge energiedichtheid
  • Kies voor maaltijden met een goede balans in voedingsstoffen: complexe koolhydraten en proteïnen zijn belangrijk, net als vetten
  • Zorg dat je voldoende eten bij je hebt: beter iets over dan te weinig eten

2. Hoeveel voeding neem je mee?

Wil je de hele tocht zelfvoorzienend zijn en eet je graag bij je tent op je mooie wildkampeerplek? Loop je door de wildernis en kom je niet langs plekken waar je voorraden kan halen? Dan is het handig om al je maaltijden mee te nemen

 Als je een hele lange tocht loopt, of je wilt het gewicht van je tas beperkt houden, kan het lonen om onderweg maaltijden te kopen.  Zo kun je bij sommige hutten langs Kungsleden REAL Turmat maaltijden kopen – weliswaar tegen de hoofdprijs – en zo kun je je tas licht houden. Ook bij paden waarbij je langs dorpjes komt kun je onderweg bevoorraden: denk aan de West Highland Way of East Highland Way. De verkrijgbaarheid van outdoor maaltijden is echter (erg) beperkt langs paden en moet je daarom goed plannen. Bij lange meerdaagse tochten kun je soms ook voorraad pakketten naar jezelf op de post doen, wat gebruikelijk is bij thru-hikes als de PCT of Cape Wrath Trail.

 Je kan er ook voor kiezen om af en toe in een pub te eten of wat te kopen bij een supermarkt. Dit is vooral mogelijk langs tochten waarbij je door dorpjes komt of langs hutten zoals de West en East Highland Way en Torres del Paine. Zo neem je voor een paar dagen eten mee en eet je de andere dagen onderweg. Onderweg wat kopen kan ook een uitkomst zijn voor een lekkere snack (knakworsten!).

3. Kies je maaltijden!

Onderweg koken kan op verschillende manieren:

  • ‘Echt’ koken: pasta, instant aardappelpuree of een andere makkelijke maaltijd met meerdere ingrediënten
  • Ingrediënten samenvoegen: maak zelf maaltijdpakketjes van havermout of gedroogde ingrediënten die je alleen hoeft op te warmen
  • Kant en klaar: outdoormaaltijden waar enkel water bij hoeft, roeren, even wachten en eten! Deze vind je in onze webshop

Zelf ben ik groot fan van outdoormaaltijden. Enkel water toevoegen en je kan aanvallen. Na een dag hiken heb ik in ieder geval geen zin in een smeerboel in een klein pannetje. De outdoormaaltijden zijn wat dat betreft perfect voor het hiken. Deze maaltijden hebben een uitgekiende balans in voedingsstoffen, speciaal voor inspannende outdoor activiteiten, zijn erg licht én zijn makkelijk te bereiden: je hoeft alleen water te koken en toe te voegen. Even roeren en je kan uit de zak eten. Heerlijk! Wij verkopen in onze webshop outdoormaaltijden van onder andere REAL Turmat, REAL Field meal, Firepot en Summit to Eat.

Tips & Tricks:

  • Kies voor makkelijk te bereiden maaltijden. Dat kunnen outdoormaaltijden zijn, maar ook pasta met een zakje saus. Let er wel op dat je bij zelf koken ook afwas hebt en dat vooral vettige pannetjes lastig schoonmaken zijn.
  • Neem maaltijden mee waarvan je weet dat je ze lekker gaat vinden. Je hebt de voedingstoffen nodig en niets is vervelender dan een maaltijd die je niet lekker vindt.
  • Outdoormaaltijden verschillen onderling. Zo bevatten maaltijden van Firepot in de regel minder vet en meer koolhydraten, waarmee ze geschikter zijn voor erg actieve tochten of klimmen. De maaltijden van Real Turmat bevatten meer vet en zijn daarmee geschikter voor de echte duursporter.
  • Vermijd glas, dat is hartstikke zwaar. Kijk naar portieverpakkingen – o.a koffiesticks en cupjes – om gewicht te besparen.
  • Denk ook aan snacks voor snelle energie tussendoor zoals een mueslireep, clif bar of beef jerky. En houdt er wat bij de hand in de zijvakken van je tas of broek!
  • Houd bij het plannen van je maaltijden ook rekening met gasverbruik: hoeveel gas verbruik je en hoeveel heb je nodig bij het aantal maaltijden dat je wilt bereiden? Zelf verbruik ik een blikje van 230 gram in 4 a 5 dagen.

Trek gekregen in een lekkere maaltijd?

Neem een kijkje in onze webshop. We verkopen uitsluitend kwalitatief hoogwaardige maaltijden: boordevol smaak, met uitgebalanceerde voedingswaarden én geen zak vol palmolie.