Geplaatst op Geef een reactie

Reisverslag Essenroute

In dit reisverslag van de Essenroute neem ik je mee langs mijn wandeling over de Essenroute. De Essenroute is lange afstandswandeling van ruim 70 kilometer, onderdeel van het Twents blokje om. Het Twents blokje om bestaat uit ruim 300 km wandelplezier. Maar deze route brengt je vooral langs de glooiende essen en beekjes van Twente. De paden bestaat vooral uit kleine paadjes, rustige zandwegen en lopen langs meanderende beken. Benieuwd wat ik van deze tocht vond? Lees snel mijn reisverslag Essenroute!

Een vroeg begin bij de Molen van Bels

Het reisverslag Essenroute begint wel erg vroeg. Om 5:15 ging de wekker. Rond zonsopkomst (6:00) stapte ik uit de auto bij de Molen van Bels om te beginnen aan de Essenroute. Terwijl de meeste Tukkers nog moesten ontwaken, werd de natuur al wakker. In het Dal van de Mosbeek loopt de Essenroute over rustige zandwegen en langs prachtige houtwallen, kenmerkend voor het Twentse coulissenlandschap. De Mosbeek zelf is ook een zogenaamde houtwal-beek, die rechts van het pad door de houtwal kronkelt. De ene na de andere haas, fazant of ree vloog uit de houtwal terwijl wij richting Vasse liepen. Het mooie aan de lente is ook dat je getrakteerd wordt op een oorverdovend vogelconcert!

De route loopt dwars door Vasse – langs de kerk – het dorp weer uit. Na een klein stukje langs de verharde weg gaat het pad links. Langs het weiland, het bos in. Je loopt hier in prachtige lanen richting de teerput van Vasse. Je kijkt hier over een stukje braakliggende grond, maar tientallen jaren geleden werd in dit rustige stukje natuur een boel chemisch afval (vooral teerzuur) gedumpt. Het gaat hier dus niet om natuurlijke teerzanden – maar om een nare erfenis uit het verleden. De putten zijn niet meer toegankelijk, geïsoleerd en afgedekt. Het is zeker veilig om hier langs te lopen, maar het blijft een bijzondere gedachte dat in dit rustige natuur jaren terug rommel werd gegooid. Wil je hier meer over lezen, klik dan hier.

De route loopt vervolgens langs mooie essen, een stukje heide en door mooie lanen. Je kan hier een klein ‘hoekje’ extra lopen en zo uitkomen bij theehuis Dennenoord. Toen ik de tocht liep gesloten vanwege de Corona crisis, maar normaal een populair theehuis in Twente. Vanuit Vasse loopt de route door over mooie landweggetjes richting Haarle en door naar Baasdam.

Reisverslag essenroute
Vroeg in het Dal van de Mosbeek

Baasdam en de Kroezeboom

In de buurt van Tubbergen voert de route je door het bos van Landgoed Baasdam. Dit bijzonder landgoed is onder andere populair bij jagers – gezien de vele jachthutjes. Je loopt voornamelijk door bos, waarbij het pad soms richting de bosrand kronkelt. Daarbij heb je mooie doorkijkjes op de open vlakte midden in het landgoed. Hier krijgt het water en de natuur vrij spel, waardoor je mooie stroompjes en natuurweide ziet – heide, boterbloemen en meer. Landgoed Baasdam is sowieso een walhalla voor biodiversiteit. Je loopt langs rhododendrons, bijenkasten en komt veel vogels tegen.

Vanuit Baasdam gaat de route richting Fleringen om net voor het dorp af te buigen naar recht. Daar kom je langs de Kroezeboom, een van de oudste (400 a 500 jaar!) bomen in Nederland. De Kroezeboom staat geweldig gesitueerd, midden op de Fleringer Es. Je vindt hier ook picknickbankjes en een kleine kappel. Een mooie plek voor een welverdiende pauze.

reisverslag Essenroute
Landgoed Baasdam

Havezate Herinckhave

Vanuit de Kroezeboom steek je provinciale weg over naar het Landgoed Herinckhave. Je loopt langs de bosrand het beukenbos in, langs het water richting de Haverzate Herinckhave. De route gaat hier gelijk links, de laan in. Het is echter de moeite waard om even naar rechts te lopen om het mooie, door grachten omgeven, landhuis te bekijken. Een goede tip is om links, langs de watermolen, de laan op te lopen. Je komt hier langs een prachtig waterretentiegebied waar het water vrij spel heeft en je daarom veel vogels, ganzen, eenden en vee tegenkomt. Als je dit ‘korte diekske’ uitloopt, kun je aan het einde (tenzij het water te hoog staat) rechts. Het pad loopt helemaal rond door het bos en komt aan het einde van de laan weer uit. Om weer op de route te komen, loop je de laan uit langs de Haverzate. Nog een leuk pad vind je achter de bewegwijzering die je links de laan in stuurt. Je kunt hier ook ‘rechtdoor’ steken. Dan loop je parallel aan de laan langs een mooie klein beekje, om voor het einde weer op de laan te komen.

Verslag Essenroute
De kapel van Herinckhave

Richting Weerselo en Saasveld

Vanuit Herinckhave wandel je verder langs onder andere het Almelo – Nordhorn kanaal door het mooie Twentse coulisselandschap. Bij Weerselo loopt de route door het Stift, een eeuwenoud beschermd dorsgezicht met in het midden de mooie Stiftskerk. Vervolgens loopt de route verder richting Saasveld. Achter de St.Plechelmuskerk maakt de route een mooi lusje door een tuin met monumentale bomen, wat echt een mooi stukje is! De route loopt over rustige weggetjes richting het Molenven. Loop je hier in de schemering, houd dan je ogen goed open voor wild!

In het Molenven maakt de route een mooi lusje langs het water. Je kan hier veel vogels spotten. Het bos is flink dicht en het kan wat nat zijn als het geregend heeft – maar het is werkelijk waar een pareltje!

Stiftkerk
De Stiftkerk

Rondje langs de Essen van Zenderen

Vanuit het Molenven loopt de route via landweggetjes richting Hertme. Dat is niet het mooiste stuk over verharde wegen, maar gelukkig is het niet te lang. Na een wandeling door Hertme, gaat het pad richting Zenderen. Dit stuk over onder andere Landgoed Weleveld is een van de meest idyllische stukjes van de Essenroute. Je hebt hier prachtige doorkijkjes, mooie houtwallen en prachtige flora en fauna. Je kijkt je ogen uit!

In Zenderen loop je langs de dorpskern, de nieuwbouw in om vrij snel de bebouwde kom te verlaten. Dwars door de weilanden en via een grappig looptunneltje onder het spoor door loop je een rondje langs de Essen. De route loopt over de verharde weg langs het Zwanenhof en de grote weg naar Erve Hondeborg. Maar je kan er ook net voorbij het spoor en het oorlogsmonument, links (bij het bordje Twickel). Daar loop je dwars over de es richting Erve Hondeborg – je komt er iets achter weer op de route, maar je kan altijd even teruglopen voor wat lekkers op de pleisterplaats. Vanuit daar loop je richting Zenderen om net voor het dorp rechts, over de es te gaan. Je komt hier midden op de es nog een leuke kapel tegen!

Reisverslag Essenroute
Kapel op de Es bij Zenderen

Boven Borne langs richting Deurningen

De route loopt vanuit Zenderen boven Borne langs. Je steekt weer iets richting Hertme en komt langs hele mooie paadjes, langs het water en door bossen. Langzaam maar zeker gaat de route richting Deurningen. Je loopt daar onder andere langs de Deurningerbeek én de Gammelkerbeek. Dit zijn mooie stukjes, met een stuk weidser uitzicht dan in de regio Hertme. Het water meandert leuk langs de route en voor je het weet ben je in Deurningen.

Langs de Gammelkerbeek

Hulsbeek

Vanuit Deurningen loop je over zandpaden, paden en stukjes verharde weg richting het Hulsbeek. Het Hulsbeek bestaat voor een groot deel uit naaldbos. Dat ruikt vooral lekker als het wat warmer wordt. Je maakt hier een mooi rondje over het recreatiepark en komt onder andere langs een watermolentje met een pad over het water. De route eindigt bij de recreatieplas. Als het warm genoeg is lekker voor een verfrissende duik! Eind tocht en einde reisverslag Essenroute.

Dit was mijn reisverslag Essenroute, een van de routes uit het Twents blokje om. Sta je nu ook te trappelen om de tocht te lopen? Je leest meer over de route op Twents Blokje Om.nl

Lees ook mijn tips voor de Essenroute op de website van Visit Twente!